LES BÀRBARES de Lucía Carballal
La Susi, la Carmen i l’Encarna, amigues des de l’escola, es reuneixen en un hotel allunyat de la ciutat. Han passat sis mesos des de la mort de la Bàrbara, una dona trenta anys menor que elles i a qui totes van apadrinar i estimar de manera diferent.
L’última voluntat de la Bàrbara és posar sobre la taula la visió que tenen unes de les altres i d’elles mateixes. La seva relació amb la feina, la maternitat o el feminisme.
I així ens crea un relat amb el dibuix del mapa de les seves contradiccions a la vegada que es traça el destí de la seva amistat.
Del 4 de febrer al 13 d’abril al Teatre Borràs
Vaig escriure ‘Las bárbaras’ perquè sentia una fractura entre la generació de la meva mare i la meva. Era el moment posterior a l’eclosió del MeToo.
L’actriu Catherine Deneuve i altres dones franceses van escriure un manifest en contra d’aquella onada reivindicativa, i les seves paraules representaven, crec, el malestar d’algunes dones que, també aquí, se sentien contràries al que estava passant.
Aquest rebuig va cridar la meva atenció; em vaig preguntar si es tractava d’un sentiment generacional. Vaig comprendre que moltes altres dones de la seva època sí que se sentien interpel·lades, alleujades, il·lusionades pel canvi que proposava la generació de les seves filles.
D’altres es mostraven indiferents i expressaven amb gràcia que els problemes veritables estan en un altre lloc. Totes aquestes dones diverses i complexes, resistents a qualsevol etiqueta, són la inspiració d’aquesta obra: les primeres a divorciar-se o adestacar professionalment, però també les que continuen casades amb el seu primer xicot, les que mai no es van definir per la seva feina o les que van gaudir dedicant-se plenament a la criança. Les que són referents de modernitat sense saber-ho. Les que lluiten cada dia per acceptar-se. Aquesta generació sentia (o sent?) de vegades que són jutjades per les seves idees o decisions.
Em va interessar fer l’exercici d’acostar-me a elles i, al mateix temps, atrevir-me a mirar-me —i a mirar-nos— a través dels seus ulls. Això només era possible amb sentit de l’humor. Impossible d’una altra manera. I, amb l’humor, va arribar la lleugeresa d’entendre que som iguals en allò essencial. En definitiva, ‘Las bárbaras’ proposa un diàleg entre generacions. És una obra sobre les nostres contradiccions, però, sobretot, una celebració de l’amistat. De totes les meves obres, és sens dubte la més lluminosa perquè s’atreveix a ser divertida a partir d’un tema que, en general, tendeix a enfadar-nos i separar-nos. Defensa radicalment la possibilitatd’estimar-nos malgrat les diferències. Potser aquestes diferències són,fins i tot, un bon motiu per estimar-nos.
Lucía Carballal. Autora
Fitxa tècnica
Autoria Lucía Carballal
Direcció i Traducció David Selvas Jansana
Intèrprets María Pujalte, Francesca Piñon, Cristina Plazas i Berta Gratacós
Escenografia Marc Salicrú i Josep Iglesias
Disseny d’il·luminació Jaume Ventura
Espai Sonor Berta Gratacós
Disseny de so Efrén Bellostes
Disseny de Vestuari Maria Armengol
Caracterització Núria Llunell
Coreografia Marta Bayarri
Coordinació Tècnica Enric Alarcón
Regidoria: Olga Cámara
Tècnic de la companyia: Kevin Garcés
Ajudant de Direcció Alba Collado
Construcció d’escenografia: Carles Hernández “Xarli”
Confecció de vestuari: Època
Fotografia del cartell Marta Mas
Disseny gràfic: Queralt Guinart
Imatges d’escena i vídeos promocionals Marc Mampel
Teaser i gravació de l’espectacle Mar Orfila
Premsa Rubén Garcia i Martí Rossell – BARC Coop.
Agraïments Focus, ATRESBANDES, Marta Marco, Gran Tonino Piano Club, Bhuno, Opticas Sanabre.
Una coproducció de La Brutal i Bitò
Amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya